Utrecht,

Jelle Reumer 'writer in residence' op natuureiland Tiengemeten

Samenvatting

Op uitnodiging van Natuurmonumenten zal Jelle Reumer, hoogleraar Vertebratenpaleontologie aan de Universiteit Utrecht en publicist, vanaf begin september zes weken doorbrengen op natuureiland Tiengemeten in het Haringvliet. Tegen een decor van honderden watervogels, nieuwsgierige Schotse Hooglanders en oer-Nederlandse wolkenluchten zal hij er gaan werken aan een essaybundel over en door de beroemde Amerikaanse natuurbeschermer en filosoof Henry David Thoreau. Reumer: “Tiengemeten is letterlijk en figuurlijk een eiland van rust en stilte pal onder de rook van de Randstedelijke hectiek. Er is geen fijnere plek denkbaar om in alle rust te werken aan een boek over de grondlegger van de natuurfilosofie.”

Henry David Thoreau
Jelle Reumer gaat werken aan een essaybundel over en door de beroemde Amerikaanse natuurbeschermer en filosoof Henry David Thoreau. Directe aanleiding is de tweehonderdste geboortedag van Thoreau, die 12 juli 1817 werd geboren. Er ligt een directe relatie tussen Thoreau en latere natuurbeschermers zoals Jac. P. Thijsse, de oprichter van de Vereniging Natuurmonumenten, eigenaar en beheerder van het natuurgebied Tiengemeten.

Jelle Reumer
Jelle Reumer (1953) studeerde biologie en was gedurende 28 jaar directeur van het Natuurhistorisch Museum Rotterdam. Tegenwoordig is hij werkzaam als hoogleraar Vertebratenpaleontologie aan de Universiteit Utrecht. Daarnaast is hij essayist en vaste columnist bij dagblad Trouw en auteur van een dozijn boeken over biologische en paleontologische onderwerpen, zoals De mierenmens, De vis die aan land kroop, Wildpark Rotterdam en binnenkort Kijk waar je loopt! Over stadspaleontologie. Hij is regelmatig op de radio te horen, onder andere bij Vara's Vroege Vogels.

Over het boekproject
In 2017 wordt de 200ste geboortedag van Henry David Thoreau gevierd. Thoreau (1817 - 1862) was een natuurfilosoof en een erudiet, inspirerend en dikwijls sarcastisch schrijver. Hij werd wereldberoemd door zijn ruim tweejarige verblijf in een blokhut aan de rand van een meertje (Walden Pond) in de staat Massachusetts en het boek (Walden, or a Life in the Woods) dat hij daarover schreef. Thoreau staat aan de wieg van de natuurbeschermingsgedachte en inspireerde en inspireert velen. Hij is in de VS een beroemdheid, maar in Nederland tamelijk onbekend. Daar moet volgens Jelle Reumer wat aan gebeuren. Reumer gaat werken aan de samenstelling van een boek van en over Thoreau: met een vertaling van één van zijn essays, en met een viertal nieuwe essays over Thoreau of door hem geïnspireerd. De essayisten die mee werken aan het boek zijn Johan van de Gronden (filosoof, ex-CEO WNF-Nederland), Harm Piek (de 'huisfilosoof' van Natuurmonumenten) en Norbert Peeters (bioloog en filosoof). Daarnaast zal Reumer zelf tijdens zijn verblijf op Tiengemeten een essay schrijven, geïnspireerd Thoreau's: essay Solitude (eenzaamheid). Jelle Reumer resideert van 2 september tot 13 oktober in één van de oude huisjes op natuureiland Tiengemeten.

Tiengemeten
Natuureiland Tiengemeten van Natuurmonumenten is het allerlaatste echte eiland van Zuidwest Nederland. Een veerpont brengt bezoekers naar een eiland vol ongerepte wildernis en ouderwetse stukjes platteland. Tien jaar geleden is het hele eiland omgevormd van landbouwgrond naar natuur. Aan de zuidkant is een gat in de dijk gegraven; een groot deel van het eiland staat nu dagelijks onder invloed van de rivier. Verderop staat het water stil en ontstaat een uitgestrekt moeras. In de oudste polder van het eiland herstelt Natuurmonumenten het oude cultuurlandschap. De geschiedenis is herkenbaar gebleven in het landschap; historische gebouwen zijn behouden en hersteld. De variatie in landschappen zorgt voor een grote rijkdom aan planten en dieren. Tiengemeten ligt middenin de machtige delta van Zuid West Nederland, waar Rijn, Maas en Schelde uitmonden in zee. Samen met de overheid en andere partners werkt Natuurmonumenten hier aan een meer natuurlijke delta.

Reacties (0)
Het bericht is verzonden, deze zal worden geplaatst na goedkeuring.
Deel deze release